Každú sobotu sa rozprávame s RNDr. Bibi Svieženou, Phd. o všetko, čo potrebujeme vedieť o výžive.
V poslednom videu sme sa rozprávali o tom ako zabezpečiť zdravé črevo a čím kŕmiť prospešné baktérie.

ovocieAké faktory ovplyvňujú zdravie našej  mikroflóry?

  1. Užívanie rôznych liekov, už máme v podvedomí, že keď užívame antibiotiká, máme si po nich nasadiť probiotiká.  Fakt, je, že nie na 2 týždne, ale probiotickú liečbu by sme mali nasadiť na 3 – 6 mesiacov, aby sme pomohli črevnej mikroflóre do zdravého alebo vyhovujúceho stavu, lebo týždeň nestačí.
  2. Alkohol raz za čas alebo pravidelne v malých  množstvách, nikotín a ďalšie látky, ktoré nepatria do  nášho čreva.
  3. Čistota stravy – čo najmenej aditív a chémie, ktorá sa  nachádza v priemyselne spracovaných potravinách, lebo nevieme posúdiť ako pôsobia synergicky v črevnej mikroflóre.
  4. Nadmiera cukru, nadmieru tukov a kombinácia cukor a tuk je „vražebná“ pre našu mikroflóru.
  5. Vláknina, vláknina, vláknina. Priemerná spotreba priemerného Slováka je 12 g a to je málo, malo by to byť dvojnásobne viac, teda 30 g a viac denne..
  6. Živočíšne produkty: mäso, vajcia, mliečne produkty v nadmernom množstve a minimum rastlinnej stravy má negatívny vplyv na zloženie črevnej mikroflóry v našom čreve.
  7. Mäso a vajcia obsahujú karnitín alebo holín, bolo zistené, že tieto zložky môžu negatívne vplývať na mikrobión.

Prevláda u nás mýt, že keď si nakrájame šalát, uhorku, paradajku, tak mám v strave dostatok zeleniny, ale fakt je, že máme desiatky druhov zeleniny, ktoré bežne do stravy nedávame:  špargľa, cuketa, baklažán, batát sú neznáme plodiny pre priemerného Slováka, potrebujeme vyplniť toto široké spektrum a dodať telu farebnejšiu výživu.

Ako má vyzerať denne náš jedalníček, aby sme splnili dennú normu vlákniny, ale aj vyživili celkovo naše telo?

zelenina+Vychádzame zo Svetovej zdravotníckej organizácie, kde by sme mali:

500 g minimum ovocia a 500 g zeleniny/denne: dodávame telu : vlákninu, fytochemikálie, vitamíny, minerály, … horká zelenina je výborná (rukola), ku každému chodu jedla treba pridať zeleninu. Dôležité je ako jeme či jeme v kľude a máme dostatok času prežúvať. Zeleninu vieme používať rôzne, nielen surovú, ale na pare, jemne dusenú zeleninu.

Ako  kŕmiť prospešné baktérie v našom čreve?

  1. 500 g ovocie a 500 zelenina denne, celozrnné produkty, orechy, semienka.
  2. Niekedy stačia aj  malé zmeny: bielo ryžu treba nahradiť ryžou natural. Biely chlieb nahradiť celozŕnnym chlebom, cestoviny nie biele vaječné cestoviny, ale grahamové, celozrnné cestoviny. Dnes už máme veľký výber.
  3. Ak už máme problémy, necítime sa dobre. Je dobré začať užívať probiotiká, treba sa poradiť s odborníkom alebo jesť prirodzené probiotiká zo stravy: fermentovaná sója, miso, tempech,  kyslá kvalitná kapusta, mliečne fermentované mlieko: kefír, zelenina: tzv. pickles. Dávkovanie: 1 kefír, 1 zákysanka, hrsť kyslej kapusty spolu s vlákninou.
  4. Spánok kvalitný a pohyb prispieva ku zdraviu čreva.

Celé video nájdete na Ham-pi Youtube kanáli.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ham-pi svieže rozhovory: Ako nezabiť prospešné baktérie v našom čreve?